معرفی کتاب: روش های تجزیه مواد در مرمت و حفاظت آثار تاریخی

امروزه، گستره ی وسیعی از روشهای مختلف تجزیه ی مواد توسط دانشمندان ارائه شده اند که اغلب آنها را می توان در مورد آثار تاریخی بکار برد. با توجه به این گستردگی، عملاً امکان تسلط محققین امر باستان سنجی، و مرمت و حفاظت آثار تاریخی به این روش ها میسر نمی باشد. از سوی دیگر، با توجه به ماهیت تکنیکی نسبتاً پیچیده ی روش های مذکور و نیز پیشرفت های مستمر در زمینه ی گسترش روش های کارآمدتر، آشنایی با علم شیمی، علم مواد و یا شیمی تجزیه را می طلبد که این امر محققین این عرصه را با چالش های جدیدتری روبرو می سازد.
در این راستا و با توجه به نوپا بودن علم مرمت و حفاظت آثار تاریخی در کشور و نیز نبود منبع علمی معتبر به زبان فارسی که در برگیرنده ی روش های مختلف بکار رفته در تجزیه و تحلیل مواد موجود در ساختار این آثار باشد ضرورت ترجمه ی کتاب “روش های تجزیه مواد در مرمت و حفاظت آثار تاریخی” که به معرفی، بحث و بررسی روش های مختلف تجزیه مواد بکار رفته در ساخت آثار باستانی می پردازد بشدت احساس می شد.روش های تجزیه مواد در مرمت و حفاظت آثار تاریخی
فصل های ۲ تا ۱۰ این کتاب، پیشینه ای جامع در مورد هر یک از روش های آنالیز متداول ارائه می نمایند. توضیحی در مورد نحوه ی عملکرد واقعی هر یک از دستگاه ها، بدون پرداختن به جزئیات فنی اضافی، که برای خواننده ای که برای نخستین بار با این مورد برخورد دارد خسته کننده می باشد ارائه شده است. حالت و اندازه ی نمونه ی مورد نیاز برای آنالیز، یک نکته مهم در حفاظت مواد می باشد که این مهم برای تک تک روش ها بیان شده است. علاوه بر آن، برای هر روش مثالهایی از کاربرد آن در مورد گونه های خاصی از مواد تاریخی با ذکر منابع مرتبط، ارائه شده است. بطور واضح، مرور تمامی مطالعاتی که از یک روش خاص استفاده کرده اند بدلیل تعدد گزارش های منتشر شده، عملاً غیر ممکن می باشد ولی با این حال، مثال های مناسب در هر مورد ارائه شده اند. فصل آغازین نیز به مرور انواع مختلف موادی که در کارهای حفاظتی مورد استفاده قرار می گیرند پرداخته شده است. فهم ساختار چنین موادی به تفسیر نتایج بدست آمده از روش های آنالیز کمک شایانی می کند.
ذکر منابع علمی مرتبط برای بررسی بیشتر در هر مورد می تواند برای متخصصین امر مرمت و حفاظت، بخصوص برای دانشجویان مقاطع تکمیلی مرمت آثار تاریخی و باستان سنجی بسیار مفید باشد که در این کتاب، به این مهم نیز پرداخته شده است.
مشخصات فنی کتاب
عنوان: روش های تجزیه ی مواد در مرمت و حفاظت آثار تاریخی
نویسنده: باربارا استوارت
مترجم: مسعود باقرزاده کثیری
ناشر: دانشگاه هنر اسلامی تبریز
محل نشر: تبریز
سال نشر: ۱۳۹۳
نوبت چاپ: اول/ شمارگان: ۱۰۰۰ جلد
تعداد صفحه: ۵۵۲
بهاء: ۲۸۰۰۰ تومان

http://www.glak.blogfa.com/ :منبع

یک دیدگاه در “معرفی کتاب: روش های تجزیه مواد در مرمت و حفاظت آثار تاریخی

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا