انتشار نخستین نشریه تخصصی باستان سنجی

نخستین نشریه در حوزه باستان ­سنجی تحت عنوان پژوهه باستان ­سنجی منتشر شد. نو پا بودن رشته باستان ­سنجی در کشور و فقدان نشریه در این حوزه تخصصی برای متولیان علاقه مند این رشته، ایشان را برآن داشت که به تدوین مجله ای در این زمینه دست یازند. از اینروست که نشریه پژوهه باستان سنجی چندیست به عنوان مجله ای با رویکرد علمی _ پژوهشی و مطابق با معیارهای بین المللی به صورت دوفصلنامه، تحت حمایت دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر اسلامی تبریز که به عنوان صاحب امتیاز و ناشر آن است، آغاز به فعالیت نموده و گفتنی است که طی کوشش مستمر این مجله با همراهی اساتید زبده و صاحب نام ملی و بین المللی، از سال ۱۳۹۳ تا کنون سه شماره از این نشریه با مدیریت دکتر مسعود باقرزاده کثیری و سردبیری کمال الدین نیکنامی منتشر گردیده است.
انتشار این مجله با هدف ارتقای سطح آموزش و پژوهش علمی و فنی کارشناسان و پژوهندگان متخصص صورت گرفته و با  ایجاد هماهنگی و ارتباط پویا میان متخصصان این رشته به دنبال فراهم آوردن بستری علمی میان متخصصان، پژوهشگران، اساتید و دانش آموختگان است و با ارائه نتایج پژوهش ­های نظری و عملی مخاطبان خود در قالب نشریه پژوهه باستان سنجی پلی برای انتقال آموخته ها و مهارت های اشخاص و مراکز آموزشی و تحقیقاتی داخلی شده و با طرح مسأله و پاسخ های علمی و فنی به آن دستیابی به تازه های علمی را برای همگان تسهیل می نماید.
نشریه پژوهه باستان سنجی که تنها مجله تخصصی باستان سنجی در زمینه مطالعات میان رشته ای در حوزه میراث فرهنگی و تاریخی ایران است، به زبان فارسی و  همراه با چکیده های  انگلیسی و ترکی در سایت این نشریه موجود است. مقالات چاپ شده این نشریه مقالاتی هستند که حوزه های سالیابی، منشأیابی و ساختار شناسی تحلیلی _ آزمایشگاهی آثار فرهنگی و تاریخی در زمینه ی آلی و معدنی، پژوهش های تحلیلی _ آزمایشگاهی فنون و فناوری های باستانی در زمینه ی آلی و معدنی و نیز به دلیل ارتباط تنگاتنگی که این رشته با فعالیت ها و پژوهش های صورت گرفته در حوزه مرمت آثار تاریخی دارد مقالاتی در زمینه پژوهش های تحلیلی _ آزمایشگاهی حفاظت و مرمت و پژوهش های سنجش از راه دور و تحلیل کمی _ آماری آثار تاریخی و فرهنگی را در برگرفته است. موارد ذکر شده تنها عنوانی کلی برای مقالات مورد پذیرش در این مجله است و نشریه از مقالات نگاشته شده توسط پژوهشگران و محققین ارجمندی که در زمینه های پیشنهادی موجود در لینک  http://jra-tabriziau.ir/page.php?slct_pg_id=137&sid=1&slc_lang=fa است استقبال نموده و نیز در اولویت بررسی و چاپ قرار می دهد.
نویسندگان و محقیقن گرامی می توانند جهت دسترسی به شیوه نامه و ارسال مقالات یا کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت نشریه به نشانی http://jra-tabriziau.ir/ مراجعه نمایند.
این نشریه هم اکنون هیچگونه هزینه ارسال، داوری و چاپ مقالات از مخاطبان خود دریافت نمی نماید و حتی دسترسی به مقالات بصورت فایل کاملاً رایگان از طریق سایت مجله امکان پذیر است. امید است این نشریه برای خوانندگان گرامی و علاقه مندان به مباحث باستان سنجی و حفط و مرمت میراث فرهنگی مفید واقع گردد. جهت مطالعه و دریافت متن کامل مقالات به صورت دسترسی آزاد از طریق نشانی زیر اقدام فرمایید.
http://jra-tabriziau.ir/browse.php?&slct_pg_id=45&sid=1&slc_lang=fa
لازم به ذکر است که دو فصلنامه مذکور در پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ensani.ir، بانک اطلاعاتی حفاظت آثار تاریخی و اشیا فرهنگی sushiant.com/، گوگل اسکولار  scholar.google.com، ریسرچ گیت  researchgate.net ، نورمگز  noormags.ir و مرجع دانش (سیویلیکا)  civilica.com نمایه شده است.

دانشجو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا