نقدی بر کنکور مرمت

 
 به نام ایزد منان
نقدی بر کنکور مرمت
از زمانی که درکی از رشته مرمت و نحوه گزینش دانشجو برای مقطع ارشد پیدا کردم، و با توجه به اهمیت و مواجه بودن خود با مسئله کنکور، نحوه گزینش در این مقطع به عنوان یکی از دغدغه‌­‌ها­ی من تبدیل شد، و نتیجتاً بر خود لازم دیدم که نقدی کوتاه بر این موضوع صورت گیرد. به دنبال ریشه یابی و پرداختن به پاره­ای از دلایل ضعف­‌های جاری و تکراری نظرات مهندس مهدی رازانی عضو هیأت علمی گروه مرمت دانشگاه هنر اسلامی تبریز را در رابطه با این موضوع جویا شدم. در آغاز ایشان اشاره نمودند: “با توجه به اینکه، چندی پیش طبق موعد هر ساله کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه­‌‌ها برگزار شد، سوالات را دیدم باز هم تکرار مشکل عدم سنخیت ماهیت رشته مرمت آثار تاریخی به عنوان زیر‌شاخه­‌ای از گروه مجموعه هنرهای تصویری و طراحی با کد کنکور ۱۳۵۸”
در ادامه طی این گفت‌‌­و­‌‌گوی کوتاه اشاره داشتند که با توجه به تجربه‌­ای که در تحصیل و تدریس این حوزه در عمده دانشگاه‌­های کشور کسب نموده‌­اند و آشنایی کامل با سر فصل­های دروس آن، بخش زیادی از سوالات را در بخش فرهنگ و هنر و تاریخ ادبیات ایران و جهان به هیچ وجه مرتبط با رشته مرمت نمی­‌دانند. ایشان معتقدند که دانشجوی مخاطب کارشناسی ارشد مرمت باید چیزی را امتحان دهد که نمی‌­خواند و نمی­‌داند و اساساً هم لزومی ندارد دانسته و یا خوانده شود، چرا که برخی سوالات کاملاً  بی­‌ربط با این حوزه مطالعاتی است و در هیچکدام از واحدها و سرفصل­های دروس ارائه شده در کارشناسی مرمت چنین چیزی تدریس نمی‌‌­شود، و نیز به مواردی از سؤالات غیر‌مرتبط آزمون امسال اشاره نمودند که در تصویر زیر می‌­توانید برخی از آن‌ها را مشاهده کنید.
کنکور ارشد
اینک سؤالی که ذهن منِ دانشجو را درگیر نموده این است که برای جامعه آکادمیک ما نباید دغدغه‌‌­های سواد یک دانشجوی ارشد منتخب از طریق کنکور، بیش از این‌­ها باشد که از او خواستار اطلاعات عمومی غیر‌مرتبط با حوزه تخصصی وی باشد؟ آیا هنوز هم‌‌زمان آن فرا‌نرسیده است که به‌گونه‌‌ای بهتر و کاربردی‌­تر عمل نموده و نگرش گذشته کمی متعادل‌­سازی گردد؟
به عنوان عضو کوچکی از این مجموعه به‌‌‌راستی، از خود ­می‌­‌پرسم که هدف از کنکور و فرآیند برگزاری آن از ابتدا چه بوده؟ هدف از تلاش صد­ها نفر، از طراح سؤال تا برگزارکننده کنکور چیست؟ و حقیقتاً، هدف از طرح این‌­‌گونه سؤالات چه می‌­تواند باشد؟ قاعدتاً گزینش دانشجوی برتر برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد رشته مرمت اشیای فرهنگی و تاریخی را پاسخ معقولانه متصور گشتم.
اما در واقعیت، نتایج پاسخ به این سؤالات آن­‌گونه که عمل شده و من نیز تاکنون یافتم، برایم همچنان سؤال‌­برانگیز باقی‌‌مانده است. آیا نوع سؤالات کنکور هرساله هدف را برایمان جز این آشکار ساخته که برای انتخاب دانشجویان شایسته جهت ادامه تحصیل در دوره ارشد، روشی برگزیده‌‌شده که در بیشتر مواقع موجب شده افرادی با داشتن اطلاعات پراکنده­ی عمومیِ بیشتر در زمینه­‌های مختلف و یا گاهی غیر مرتبط‌­ترین افراد با مدرکی به‌‌غیر‌از کارشناسی مرمت، امتیاز مناسب‌­تری کسب نموده و به این رشته راه‌‌یافته‌اند و افرادی که در‌زمینه‌ی تخصصی خود داوطلب هستند از دور خارج‌‌شده و چندین سال پشت کنکور مانده‌­اند؟ آیا با عملکرد فعلی و طرح برخی سؤالات غیر‌تخصصی­ بستری فراهم نشده که متقاضیان اصلی رشته را از راه روشن منحرف نموده و به پراکنده­‌خوانی و مطالعه‌‌ی کتب و مطالبی سوق داده که در برهه‌‌ای در خاطر و در کوتاه‌‌مدت نیز به دست فراموشی سپرده و خاطره شوند؟ بی‌‌آنکه باری بر علوم آن­ها بیفزاید و ثمره­ای مطلوب ببار آید؟ آیا جز این است که تکرار سؤالات غیر­‌مرتبط هرساله منجر به عادت شده و درصدی از دانشجویان نیز با اشراف کامل به این مورد دیگر از پراکنده­‌خوانی هم ‌دست برداشته و کم­‌کم به روش‌­های غیرعلمی و شانسی روی آورده‌­اند؟ کم نیستند افرادی که با سطحی‌­ترین اطلاعات و بدون ترس و اضطراب بهترین رتبه‌‌ها را آورده و آنان که شایسته‌‌ترند، پشت درهای کنکور می­‌مانند.
آن‌هم به یک دلیل، “شیوه گزینش نامناسب”.
در طی دوران تحصیل خود، برآن بودم که به دنبال هر پرسش ذهنی، پاسخی بیرونی و درست باید یافت. و اینک متوجه این شدم که آنچه مشکل کنونی ماست، باید پذیرفت که “از ماست که بر ماست”، و تا زمانی که این چرخه گزینش دانشجویان ارشد برتر در مسیر صحیح‌‌­تری قرار نگیرد، هر آنچه به ناگواری در ادامه مسیر اتفاق بیوفتد متقابلاً متوجه حال دانشجویان و نیز دانشگاه‌­ها خواهد بود و روز‌به‌‌روز از تعداد فارغ‌­التحصیلان موفق کاسته‌‌تر خواهد شد.
درنهایت آنچه به آن رسیدم این­ است که ایجاد فرهنگ صحیح در مطالعه مرتبط با رشته مرمت و نگریستن تخصصی به رشته نیز نه‌تنها در قالب سؤالات کنکور لازم و ضروری است بلکه از طبعات این روشمندی از جانب پیشروان این رشته فراهم ساختن الگو و چارچوب مناسب برای مطالعات دانشجویان به‌صورت عمقی‌تر و فراتر از قبل در رشته خود به‌منظور ادامه مسیر خواهد شد، که با مجهز بودن به اطلاعات حداقلی و مرتبط در حیطه تحصیلات خودشان و باانگیزه‌ای بهتر وارد دانشگاه شوند، بنابراین برازنده‌تر خواهد بود که ثمره بهتری حاصل گردد.
در‌نهایت مهندس رازانی با آرزوی توفیق برای دانشجویان کارشناسی مخاطب ارشد مرمت، خواستار یاری‌‌‌رساندن همکاران دیگر هیأت‌‌علمی خود جهت کیفی‌تر شدن و هدفمند‌تر شدن آزمون کارشناسی ارشد شده و برای حل این مشکل پیشنهاد هم‌‌افزایی دانشگاه‌هایی که در حال حاضر این رشته را در دوره کارشناسی دارند را ارائه داده تا با درخواستی مشترک این سؤالات را از دفترچه مرمت حذف کنند. و یا کنکور و سؤالات رشته مرمت اشیای فرهنگی و تاریخی را از این کد رشته خارج نمایند.
فاطمه صحتی
دانشجوی ارشد رشته باستان‌­سنجی دانشگاه هنر اسلامی تبریز

دانشجو

دیدگاهتان را بنویسید

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا