نوشته‌های مرتبط

15 دیدگاه

  1. 1

    علاقمند

    آیا منظوراز ایتالیایی (!!)در این متن همان … خودمان است.

    1. 1.1
      حامد صیادشهری

      حامد صیادشهری

      فکر نکنم منظور آقای وحیدزاده از ایتالیایی (!!) در این متن اونی باشه که شما نوشتین، شاید اشاره ای باشه به سابقه و تاثیر تفکر ایتالیایی بر مرمت ما، شاید

  2. 2

    Bozorgmehr

    بسیار سپاس از سوشیانت که بستری برای فراهم سازی گفتگوی تخصصی بین مرمتگران فراهم کرده است.
    جناب وحید زاده و دوستان سوشیانت دست روی نقطه حساس و پر مناقشه دانش مرمت گذاشته اند. گفتگو در این مقال بسیار سخت است و دست من کوتاه زیرا این مبحث جایی است که شاعر می گوید:
    آنجا که عقاب پر بریزد از پشه لاغری چه خیزد؟
    بزرگان دانش مرمت امروزه ایران، که استادان ما یا استادان استادان نسل ما بودند این را آغازیدند ولی پایانی در کار نبود. کدام همایش و نشست و گردهمایی مرمتگران خالی از ضروزت پرداختن به مبانی نظری مرمت بوده و خواهد بود و در آن از جای خالی منشور ملی مرمت مقالی نرفته است؟ حال شاید نوبت محمدها، حامدها، وحیدها، محسن‌ها، مسلم‌ها، رضاها، مهدی‌ها و …ها و هاهای دیگر است که در وادی پای بگذارند و قلمفرسایی نمایند. به راستی اگر اینان هم این کار را نکنند چه خواهد شد؟
    امروزه شاید باید گفت راههای رسیدن به مبانی درست زیاد است و به ازای هر مرمتگر راهی برای رسیدن به مبانی درست وجود دارد. این قضیه ای است که می توان آن را به بحث گذاشت. با مفهوم اصول اخلاقی سازوار (Adaptive ethics) که توسط میناس Salvador Munoz-Vinas)) مطرح شده آشنا شده‌ایم. این قضیه را گسترده‌تر و پیچیده تر می کند. او وقتی این مفهوم را باز می کند و این نتیجه را حاصل می کند که خواست و نظر نه تنها مرمتگر بلکه مالک اثر و تامین کننده منابع مالی مرمت نیز در چگونگی مرمت آن صاحب نقش هستند. آیا این قضیه موضوع را پیچیده و قابل بحث تر نمی کند؟
    جناب وحید زاده! این وادی اگر میان داری داشته باشد حتما میدان دار هم خواهد شد. کاش بزرگان میان دار می شدند! هر کس قلمی و قدمی در وادی مرمت بر می دارد در این میانه هست اما کمتر به میان میدان می‌آیند ورود شما و سوشیانت را به میدان خوش می دارم و خوش آمد می گویم. خوش آمد، برای این نیست که میدان از آن من است. برای این است که من چندین سال است این میدان را می بینم. خالی.

    1. 2.1
      حامد صیادشهری

      حامد صیادشهری

      جناب بزرگمهر، از شما بخاطر مِهر بزرگتان به این سایت سپاسگزاریم. لازم بود به نوبه خود قدردانی نموده، و منتظر پاسخ جناب وحیدزاده در مورد نوشته ی شما بمانیم. پیروز باشید

  3. 3

    r vahidzadeh

    با سلام مجدد خدمت همه دوستان. جناب بزرگمهر در برابر این همه لطف شما چیزی برای گفتن ندارم جز این که هدف ما همین است که دوستان بزرگواری مثل شما به میانه و میدان بیایند و زمینه ای برای گفتگوی مشترک فراهم شود، یقین دارم و داریم که در آن صورت بزرگان پیشکسوت و راهبران دیروز و امروز ما نیز تنهایمان نخواهند گذاشت.
    اما در مورد پرسش دوست دیگرم در خصوص کاربرد واژه ایتالیایی در متن فوق با علامت تعجب مشدد، منظور در لحظه نوشتن هیچ فرد خاصی نبود بلکه چنانکه در خود متن هم آمده یک جریان و یک تفکر است که به حق جایگاه مهمی در مرمت ایران و جهان دارد و با این همه مصون از نقد و بررسی نیست. هدف ما در این مقال شناخت بهتر همین جریانهای فکری و یافتن راههای بیشتر و بهتر برای اندیشیدن به مرمت و محیط پیرامونی آن است.

  4. 4

    Bozorgmehr

    اما در مورد ایتالی!
    تا کنون در این صفحه چهار بار از ایتالیا ذکر شده است. خوب است این مبحث به بحث گذاشته شود.
    در منابع چیز چندانی از مرمت ایتالیایی یا به شیوه ایتالیایی به خاطر ندارم. اما با توجه به اینکه من از کوچندگان وادی “عظیم” مرمت آثار به وادی “خطیر” مرمت بنا هستم؛ برداشت خود را با ذهنیات ناشی از مشاهده ظاهر مداخلات حفاظتی (نه مرمت به معنی اخص آن یعنی Restoration) در بناهای تاریخی کشورهای اروپایی ذکر می کنم. به نظر می آید که میتوان نوعی تفاوت بین مداخلات حفاظتی در کشورهای فرانسه، ایتالیا و انگلستان دید. شاید هم بتوان از مرمت به سبک فرانسوی یا ایتالیایی یا انگلیسی حرف زد.
    این تفاوتها ناشی از میزان پایبندی به اصل کمترین مداخله- بهترین مداخله یا میزان دخل و تصرف و خلاقیت مرمتگر یا استفاده از مصالح نوین در ظاهر و بخشهای الحاقی و … دید.
    از شمول این قضیه در مرمت آثار بی اطلاع هستم.
    پیشنهاد می شود این امر به عنوان یکی از مباحث فرعی مبانی نظری مطرح و باب گفتگو در آن یا با آن باز شود و باز بماند.

  5. 5
    حامد صیادشهری

    حامد صیادشهری

    آقای وحیدزاده، یادم هست که سال ۸۳ یا ۸۴ منشوری ملی در مورد مرمت درحال تدوین بود، یعنی پیش نویسی تهیه شده بود. میشه از شما که در وادی مبانی مطالعاتی داشتین، بپرسم آیا از نتیجه ی اون پیش نویس و اجرایی شدنش خبری دارین؟ مرسی

  6. 6

    r vahidzadeh

    چه سوالها و بحثهای درست و خوبی مطرح کردید. به دیده منت اولین مباحث رو به همین دو مطلب اخیر که جناب صیادشهری و بزرگمهر مطرح فرمودند، اختصاص می دهیم. باز هم سپاس

  7. 7

    حسن خسروی

    سوشیانت منو یاد کافه هنر ها میندازه. کافه هایی که دود سیگار و عطر قهوه و چای و صدای گردهم آیی چند فکر یا ایده آدم رو دلخوش میکنه به این موضوع که زایشی در راهه. زایش فکری. اون نیازی که در طول تاریخ انسان رو وادر کرده تا ذات خلاق خودش رو در یک مسیر خاص فعال کنه.
    سوشیانت منو یاد کافه میرو سوییس که جریان فکری سوررئالیست …
    کافه های تاثیر گذار فرانسه در سینمای موج نو پاریس که آندره بازن …
    یا کافه های قدیمی خودمون مثل کافه نادری که صادق هدایت، گلشیری، چوبک، اخوان، فروغ و …
    خیلی از خط و مشی های انسانی که پایه نظری دارند در اثر همین هم افزایی های دوستانه و گپ و گفت های خالصانه شکل گرفته.
    و من اینجا رو ـ کافه سوشیانت رو ـ به همین خاطر دوست دارم.
    “تنها جایی که میشد حرفایی نظری زد همین جا بود. چه خوبه که این وبلاگ یک دفترچه یادداشت داشته برای ذکر خاطرات و یادگاری نویسی. تا حرفایی از این دست رو بشه توش نوشت.”
    یه پاراگراف هم در مورد همین صفحه ی مبانی نظری.
    بحث مبانی نظری خاص مرمت نیست و معمولا هر جا، هر کاری با فکر انجام بشه و نظرات هم مثل تجربیات جایگاهی در انجام امور داشته باشن، به مرور مبانی نظر و اندیشه شکل میگیره.
    چرایی و چیستی بر اساس تعریف بسیاری از فلاسفه مثل ارسطو و جان لوئیس دقیقا تعریف فلسفه است.
    و حال آنکه مبانی نظری به جز فلسفه، هنجارها یا باید ها و نباید های به تعادل رساننده ی یک عمل رو هم در بر میگیره. وظایف و توانایی مبانی نظری به همین خلاصه نمیشه و نگاه به گذشته ی سازنده ی فکر و پیش بینی وضعیت آینده یک نوع خاص اندیشه رو هم شاید بتونیم به این موارد اضافه کنیم.
    پیشنهاد میکنم صفحه مبانی نظری رو به چند گرایش تقسیم کنید تا خلط مباحث اتفاق نیفته. بخش های پیشنهادی شامل:
    یک بخش مربوط به تعاریف و اصطلاحات
    یک بخش مربوط به تاریخ مبانی نظری و نظریه پردازان حوزه مرمت و حفاظت
    یک بخش مربوط به لایحه ها، استاندارد ها، دستورالعمل ها، منشور ها و …
    یک بخش مربوط به آراء و نظرات شخصی.
    و در هر بخش مسائلی مطرح بشه و توسط افراد مختلف این مسائل مورد نقد و تحلیل قرار بگیره.
    به امید شکل گیری نسلی جدید در حوزه حفاظت آثار تاریخی که نسل های قبلی رو به تحسین وا داره و پایه گذار خوبی برای این بنای عظیم در سالهای آتی باشه.
    و تشکر ویژه از مسئولین محترم این کاشانه.

  8. 8

    m. amiri

    sohbat az manshoore melli shod, khateram hast dar sale 79 bood ke modirane vaghte miras farhangi neveshtane manshoore melli ra be yeki az karshenasane arshade miras sepordand. dar haman zaman va hamchenan in soal matrah bood va hast ke aya tanzim va negareshe manshoore melli karist ke tavasote yek karshenas va ba ray va nazare shakhsi ghabele ejrast? ya niazmande hamfekriha va rayo nazare bozorgan e in vadi nist?

    1. 8.1
      حامد صیادشهری

      حامد صیادشهری

      جناب/ سرکارخانم امیری.
      ضمن تشکر از بیان دیدگاه، سپاسگزار خواهیم بود اکر نظرات خود را به فارسی بنویسید.
      شاد باشید

  9. 9

    m. amiri

    ba arze mazerat, dastresi be font farsi dar kharej az keshvar maghdoor nist. omidvaram tahamol befarmayid

    1. 9.1

      M.Eslami

      با سلام، جناب/سرکار خانوم امیری،
      جهت راهنمایی خواستم عرض کنم که می توانید فونت فارسی را از گوگل فارسی اینپوت(google farsi input )دانلود کنید. این گجت گوگل به شما این امکان رو میده تا پینگیلیش تآیپ کنید اما آنچه نوشته میشه به حروف فارسی است. باید اضافه کنم که این گجت اف لاین کار میکنه و نیازی به اینترنت برای استفاده از آن نیست. در واقع یک گزینه در کنار زبان کیبورد براتون ایجاد میکنه. موفق باشید.

  10. 10
    مجیدی

    مجیدی

    جناب آقای وحیدزاده و دست اندرکاران سوشیانت سالها پیش زمانیکه در دوره کارشناسی رشته مرمت آثار تاریخی تحصیل میکردم , به سوالات زیادی در زمینه حفاظت و مرمت , چگونگی و چرایی آن برخورد میکردم که جواب مناسبی برای آنها نمی یافتم . پاسخهای دیگران نیز در این زمینه قانع کننده نبود . شاید به این دلیل که خود آنها نیز همین مشکل راداشتند . در این رابطه اغلب دانشجویان دچار سردر گمی بوده و بعضی نیز به تغییر رشته تحصیلی روی می آوردند وعده زیادی نیز فقط در فکر گرفتن یک مدرک تحصیلی برای ارتقا شغلی بودند . لیکن بودند و هستند کسانیکه این رشته و حرفه را از روی علاقه انتخاب نموده و یا بعد به آن علاقه مند شدند و نیز هستند آنهایی که همچنان به این حرفه و یا حرفه های مربوط به آن مشغول هستند و تلاش در گسترش و توسعه این رشته به مثابه یک وظیفه همگانی برای حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی و آثار پر ارج این مرزو بوم داشته و آنرا تلاشی در جهت توسعه و پیشرفت ملی می دانند . امید آنکه همچنان خستگی ناپذیر و پرتوان باشند . امروز هنوز هم همچنان با دوستانی روبرو می شوم که سردرگم و ناامید هستند و سوالات نیز همچنان در جای خود باقی مانده اند:
    منظور از حفظ و مرمت آثار چیست ؟ چه چیزی را ، چرا و چگونه باید حفظ و مرمت نمود ؟ اما پاسخ ها !!!!!!!!!!
    همه اینها به کنار ، حالا من ۲ سوال دیگر هم دارم :
    ۱- با چه چیزی باید مرمت کرد؟ “مواد طبیعی بوم آورد یا مواد سنتزی ؟”
    ۲- کی مرمتگر است؟؟؟؟؟
    منهم منتظر پاسخها و نظرات هستم .

  11. 11

    r vahidzadeh

    راستش من هم بیشتر منتظر پاسخها هستم. باور دارم که طرح پرسشهای جدید از ورای پاسخهای قدیمی و ارائه پاسخهای جدید به پرسشهای کهن دو جنبه مکمل در بحثهای نظری هستند و لذا می دانم که در این دو پرسش بنیادین در انتظار پاسخهای همواره شنیده شده ای که به سردرگمی می انجامند نیستید. از حضور و همراهی شما سپاسگزارم.

دیدگاه خود را بنویسید

2014 Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team